Holočas a Regedit
Predstavme si realitu ako obrovskú simuláciu, ktorá funguje na princípe počítačovej hry. Táto analógia umožňuje osvetliť niektoré koncepty, ktoré by inak mohli byť zahalené v abstraktných filozofických či vedeckých termínoch. Holografický čas, register reality a fenomén známy ako Mandela efekt môžeme chápať cez optiku kódu, dátových štruktúr a procesov, ktoré tvoria základ simulácie.
Holografický čas: Čas ako ilúzia prehrávania
Ak je realita simulovaná, čas nemusí byť lineárnou a pevnou veličinou, ako ho bežne vnímame. Môžeme ho prirovnať k digitálnej knihe, hudobnej platni alebo hernému súboru. Všetky údaje už existujú – každá stránka knihy, každá nota platne, každý bod herného kódu. Prežívanie času je iba ilúziou postupného listovania knihou, prehrávania skladby alebo spúšťania udalostí v hre.
Holografický čas naznačuje, že minulosť ani budúcnosť v skutočnosti neexistujú oddelene, ako si ich predstavujeme. Existuje len prítomný okamih, ktorý je formovaný údajmi, z ktorých simulácia čerpá. Minulosť a budúcnosť sú iba interpretácie, výsledky algoritmov generujúcich pocit plynutia. Podobne ako v počítačovej hre – keď sa hráč pohybuje dopredu, hra vytvára ilúziu priestoru a času na základe uložených údajov.
Register reality: Definície objektov simulácie
Každá simulácia potrebuje štruktúru, ktorá uchováva informácie o objektoch a ich vlastnostiach. Túto štruktúru môžeme nazvať register reality. Je to akási centrálna databáza, ktorá uchováva definície všetkých prvkov simulácie – od fyzikálnych zákonov po texty, logá, či historické záznamy.
V počítačovej hre register obsahuje údaje o modeloch, textúrach a vlastnostiach objektov. Ak zmeníme záznam v tomto registri, zmena sa prejaví na všetkých miestach, kde je daný objekt použitý. Napríklad ak zmeníme definíciu stromu v hernom registri, všetky stromy v hre sa okamžite prispôsobia novej definícii. Tento princíp môže vysvetľovať aj fenomén retrospektívnych zmien reality.
Mandela efekt: "Regedit" simulácie
Mandela efekt možno chápať ako zásah do registra reality – akúsi formu "regeditu" (registry edit), pri ktorej sa zmení záznam objektu. Ak sa zmení záznam v registri simulácie, táto zmena sa zdanlivo retrospektívne prejaví vo všetkých miestach reality, ktoré na tento záznam odkazujú, pretože aj to čo považujeme za minulé záznamy sú v skutočnosti neustále vytvárané v prítomnom čase.
Známym príkladom môže byť logo Fruit of the Loom, kde si mnohí pamätajú roh hojnosti, ktorý tam už údajne nikdy nebol. Ak zmeníme záznam v "registri" loga, simulácia upraví všetky zaznamenané prejavy tohto loga – obaly, reklamy, dokonca aj "historické" záznamy. Zaujímavé je, že spomienky jednotlivcov môžu zostať nezmenené, pretože individuálna pamäť hráčov môže fungovať mimo samotnej simulácie alebo byť menej synchronizovaná s registračnými zmenami.
Obmedzenia zmien v registri
Tento koncept tiež naznačuje, že nie všetko v simulovanej realite môže byť zmenené. Napríklad takzvané rezíduá – odvodené záznamy alebo nepriamo závislé objekty – môžu ostať nezmenené, ak neboli explicitne zahrnuté do registračných úprav. Ak sa zmení text piesne v registri, môže sa zmeniť vo všetkých originálnych nahrávkach, ale nie v "cover" verziách alebo záznamoch iných interpretov. Toto obmedzenie by mohlo vyplynúť z technických vlastností samotnej simulácie.
Simulovaná realita ako počítačová hra
Ak je realita simulácia, všetky tieto koncepty majú svoj zmysel. Holografický čas ukazuje, že všetko, čo "bolo - je - a bude", už existuje v kóde simulácie – iba si to prehrávame. Register reality je databázou, ktorá definuje, čo sa v simulácii zobrazuje a ako sa to správa. Mandela efekt je dôkazom, že táto databáza nie je statická a môže byť zmenená – úmyselne alebo chybou.
Tento model nám umožňuje pochopiť, že realita, ktorú vnímame, nie je pevná a nemenná. Je to dynamický systém závislý od informácií v akomsi centrálom registri. Či už tieto zmeny robí vedomý operátor simulácie, alebo sú výsledkom chyby, Mandela efekt nám pripomína, že svet nie je taký stabilný, ako sa zdá. Ak realitu skutočne ovláda kód, možno nám chýba len správny prístup k "regeditu," aby sme mohli prepísať svoje vlastné dejiny.